Met de bouw van de kerk en de bijbehorende kerktoren werd op 18 juni 1874 gestart. De aannemer was destijds L. de Rooy en het ontwerp kwam van de hand van architect H. van Tulder.

Poging 1

De toren was bijna af toen op zondag 12 september 1875 het noodlot om 8.00 uur ’s ochtends toesloeg. De gehele toren bezweek die ochtend nl. onder zijn eigen gewicht en stortte in. 

Bouwpastoor-deken van Liempd meldde dit destijds in een brief aan de bisschop. Hieronder ziet u het origineel van dit schrijven.

Monseigneur,

Ik bevind mij in onaangename noodzakelijkheid Uwe Doorluchtige Hoogwaardigheid te moeten melden dat heden morgen de nieuwe toren, bijna voltooid, is ingestort.

Ook aan de kerk, bij den toren, is eenige schade.

Geve de goede God dat het nog zuiver staande gedeelte zuiver blijve. De eenige troost is hier, dat het niet op een werkdag geschied is, om het gevaar voor menschenlevens.

De eigenlijke oorzaak is nog onbekend. Misschien teveel inlandsche steen gebruikt, misschien te spoedig opgetrokken, ik weet het niet.

Ik ben van Uwe Doorluchtige Hoogheid de ootmoedige zoon,

Woensel, 12 september 1875, H. van Liempd.

En alsof dat nog niet genoeg was, werd bijna twee maanden later op 11 november 1875, door een storm een stuk van het dak afgerukt. Uiteindelijk werd de kerk, zonder toren, op 31 mei 1876 in gebruik genomen.

De toren zoals deze erbij stond op 12 september 1875

Poging 2

Uiteindelijk moest de kerk 27 jaar wachten op een nieuwe toren.

In 1907, bij gelegenheid van het zilveren priesterfeest van pastoor Oomen (de opvolger van deken van Liempd), werden de eerste plannen gemaakt voor een nieuwe toren.

Vijf jaar later, in 1912, werd de toren aanbesteed aan aannemer van den Broek uit Strijp. Er werd niet gekozen om de oorspronkelijke toren opnieuw te bouwen. In plaats daarvan werd aan de voorzijde van de oorspronkelijke toren een nieuwe gebouwd naar een ontwerp van architect Kooken.

Dat verklaart ook het grote portaal van de kerk: eigenlijk zijn het twee portalen achter elkaar. (zie de gedenksteen in het portaal)

De bouw was klaar op 26 februari 1914

Het hoogste punt bereikt in 1913

Het kost wat, maar dan heb je ook wat.

De kosten voor de nieuwe toren bedroegen (in Guldens) 51.750,-

fl 51 750.00 in het jaar 1914

heeft een “koopkracht” van

fl. 1 249 874.71 (€ 567 168.42) in het jaar 2018

Nummer 36

De totale hoogte van de kerktoren is 76,4 meter.

Daarmee staat de kerk op de 36ste plaats van hoogste kerktorens van Nederland (bron wikipedia).

De toren is gebouwd op 220 met beton gevulde putringen.

Rivaliteit

Destijds was enige rivaliteit onder de kerkbesturen, parochies en bouwers geen onbekend fenomeen. De volgende kerk moest natuurlijk altijd een stukje hoger zijn dan die van de buren. Hieronder een klein overzichtje ter vergelijking.

Kerk Bouwjaar Hoogte  
Domtoren (Utrecht) 1382 112.32 meter Hoogste in NL
St. Joriskerk (Ehv) 1911 88 meter Hoogste in Ehv
St. Petruskerk (Ehv) 1913 76.4 meter  
St. Catharinakerk (Ehv) 1867 73 meter  
St. Janskathedraal (Den Bosch) 1867 73 meter  

Misschien leeft de rivaliteit in deze tijd zelfs nog, want op de wikipedia pagina is de hoogte van de Sint Jan geschreven met een “,0” waardoor deze toch net een plaatsje boven de Catharinakerk eindigt. Toeval? 😉

Functie toren

In de nieuwe toren bevinden zich de klokken van de Petruskerk. 

Op het restant van het oude gedeelte staat het orgel met zijn 1.500 orgelpijpen.

De huidige toren op een mooie dag gezien door GoogleStreetview.

Getuige?

Heeft u nog interessante foto’s in uw bezit of kent u een leuke anekdote met betrekking tot de kerktoren van de Petruskerk en zou u dit graag met ons delen, neem dan a.u.b. contact met ons op via info@vriendensintpetrus.nl of via 040-2697561.